Om Digitalbyråer
Vad är en digitalbyrå? Kommunikationsbranschen har de senaste åren genomgått stora förändringar. På ytan ser det kanske ut som att marknadsföringen bara har hittat nya kanaler, som banners på hemsidor, reklamfilmer på Youtube eller erbjudanden i mailen. Denna typ av marknadsföring finns idag hos såväl traditionella reklambyråer som webbyråer. Men digitalbyråer ägnar sig inte åt traditionell marknadsföring i nya kanaler, utan ett helt nytt sätt att kommunicera. Kärnan är densamma som för internet och digital kommunikation – information och dialog.
En digitalbyrå är mer än en reklambyrå eller webbyrå. Digitalbyrån kombinerar reklamvärldens strategiska kunnande och insikter om varumärken med webbyråernas förståelse för digital kommunikation. De fungerar som marknadsförare i den digitala världen och tjänsteområdena inkluderar bl. a analys, kommunikationsstrategi, digitala kampanjer och webbutveckling. Ofta ligger fokus på att bygga varumärken och positionera sig på marknaden genom interaktiva taktiska åtgärder och användning av social media.
Idag satsar allt fler företag på information istället för klassiska reklambudskap och social media är en starkt bidragande orsak. Facebook kan sänka eller höja ett varumärke, Pinterest är fullt av användarnas rekommendationer och konsumenterna är inte längre lika lättflirtade. Traditionella marknadsförare som fortsätter med klassiska kampanjer tappar mark i den nya digitala världen. Innovatörerna inom kommunikation hittar och uppfinner nya vägar att nå målgrupper genom att tilltala konsumenterna med information och trovärdighet i de nya kanalerna. Att tala MED målgrupperna istället för TILL dem skapar förtroende.
Marknadsföring och närvaro online har varit synonymt med webbplatser och banners, nya lösningar dyker upp för att nå målgrupperna via sociala media. Information, upplevelser och kommunikation blir allt viktigare, medan uppmärksamhetsskapande taktiker och intensiva säljbudskap inte längre räcker till. Företag förnyar i allt större utsträckning sin kommunikation för att nå de uppsatta målen. Digitalbyråernas filosofi om enhetliga kommunikativa strategier för alla kanaler har visat sig effektivare för att skapa konsumentrelationer.
Digitalbyråer separerar inte marknadsföring utifrån vilka kanaler den förekommer i, utan utformar en övergripande strategi som kan appliceras på såväl digital som traditionell marknadsföring. Webben är navet i den nya kommunikationsvärlden och därmed blir det naturligt att digitalbyråerna står för den övergripande kommunikativa strategin. De äldre strategierna inom marknadsföring är ofta svåra att överföra till de nya kommunikationskanalerna, men välutformad digital kommunikation översätts med lätthet till traditionell media.
Digital kommunikation är i grunden annorlunda och att tänka digitalt innebär en ny syn på omvärlden och nya perspektiv på all kommunikation.